BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
"KITA ADALAH
APA YANG KITA BACA..."

Thursday, April 15, 2010

KeiNDaHan mENaHan paNDAngan mATa..


Menajamkan akal

Orang yg menahan pandangan mata ialah orang yg sedang b'usaha menajamkan akalnya kerana kemampuan akal m'petimbangkan sesuatu dipengaruhi dpd pandangan itu. Akal yg sering diasah pasti kuat dan kukuh.

"Menyimbah" api neraka jahanam
Pandangan mata itu pintu syahwat, sememangnya akan m'gugat iman lalu t'tarik hndak b'buat maksiat. Apabila sudah t'jebak ke dalam kancah maksiat, sudah tentu api neraka m'jadi tmpat kembali baginya. Tahanlah pandangan, insyaAllah dielakkan bg kita seksa jahanam.

Menguatkan hati dan menyalakan keberanian
"Siapa yg menentang hawa nafsunya, maka syaitan akan takut kpdanya." Jika syaitan takut, sudah tentu hati yg sering dihasut syaitan itu b'tambah kuat. Bila hati kuat, keberanian akan semakin mantap.

Mudah menerima ilmu
B'kata Waqi', guru Imam Syafi'i: "Ilmu itu cahaya dan cahaya itu tidak menembusi hati yg b'buat maksiat." Pandangan mata yg tak dijaga m'beri kesan kpd hati. Jika hati hitam, sukarlah cahaya ilmu menadahnya.

Menguatkan firasat yg benar
Orang b'iman yg bersih hatinya lantaran m'jaga pandangan mata akan mampu utk m'punyai kekuatan firasat. Firasat itu buah cahaya. Jika hati bersih b'cahaya, firasat sukar meleset.

Bebas dpd penyesalan
Sekali sengaja memandang, ingatannya sukar dibuang. Tika itu hati sukar b'sabar, dosa mudah menyambar. Apabila sudah t'jebak, air mata penyesalan tidak mampu lagi m'undur masa

Rujukan: Majalah Solusi

0 komen boo-dark: